Thursday, November 27, 2008

bERBEZA .....

Salam sejahtera…
Tentu pembaca tertanya mengapa tajuk saya pada pagi ini begitu pelik… Ini berkaitan dengan dua pemain raket yang berasal dari Pulau Pinang yang telah diberikan gelaran Datuk kerana jasa dan pengorbanan dalam sukan yang diceburinya. Tentu saya tidak perlu memperkenalkan sipa gerangnya. Mereka ialah Datuk Nicol Ann David yang merupakan Ratu Skuash Negara dan Pemain nombor satu dunia pada ketika ini. Datuk yang kedua saya maksudkan ialah pemain badminton perseorangan utama Negara yang bakal kehilangan takhta nombor satu dunia. Terdapat dua senario yang jauh BERBEZA antara kedua-dua pemain Malaysia ini.


Bagi Datuk Nicol Ann David beliau boleh berbanga dengan pencapaiannya ini setelah berjaya merangkul gelaran johan pada kejohan Terbuka Hong Kong baru-baru ini. Dengan ini, Nicol berjaya mempertahankan gelaran johan selama tiga tahu berturut-turut semenjak 2006. Selain itu, Nicol juga berjaya mempertahankan 54 kali rekod tanpa kalah. Pada kejohanan itu, Nicol begitu mudah untuk mara ke Final sebelum bertemu musuh tradisi dari Australia, Natalie Grinham. Nicol terpaksa berhempas pulas untuk menundukkan musuhnya itu. Dengan tumpuan yang jelas akhirnya Nicol menjadi johan

Nicol menyatakan beliau tidak menghadapi tekanan semasa bermain kerana tumpuan lebih penting untuk mamastikan kejuaraan dalam gengaman. Datuk Nicol berkata selepas bertemu dengan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ismail Sabri Yaakob dalam pertemuan ringkas selepas pulang dari Kejohanan Skuash Terbuka Hong 2008. Kejohanan itu bukan kejohan yang terakhir buat Nicol pada tahun apabila dia terpaksa mengetuai cabaran Malaysia dfalam Kejohan Skuash Berpakuan Dunia yang akan diadakan di Kaherah bermula Ahad ini sehinga 6 Disember bersama-sama tiga lagi pemain Negara. Memang berbaloi anugerah Datuk yang telah diberikan kepada Noicol kerana berjaya mengekalkan Takhta Ratu Skuash Dunia 3 tahun berturut-turut.

Namun, lain pula cerita yang empunya Datuk seorang lagi iaitu Lee Chong Wei. Berbaloikah Anugerah Datuk yang diberikan kepada Chong Wei ? Bukan saya tidak menyongnya tetapi berdasarkan prestasinya memang terlalu hambar. Memang kini Datuk Lee Chong Wei memegang takhta nombor satu namun ianya akan terlepas dari gemgaman Chong Wei. Datuk Lee Chong Wei gagal meraih kejuaraan Super Series Terbuka China baru-baru ini. Belaiu masih lagi gagal menyekat kehebatan musuh tradisinya. Dalam kejohanan itu, Chong Wei kalah mudah kepada musuhnya dari China iaitu Lin Dan. Ada yang mengatakan Chong Wei menghadapi banyak tekanan. Adakah itu hanyalah alasan?

Chong Wei mengatakan belaiu memghadapi banyak tekana semasa bertemu pemain tuan rumah itu. Selain itu, Lin Dan mempunyai kelebihan bermain di tempat sendiri. Pertemuan ulangan Olimpik 2008 itu banyak memberi pengajaran kepada Chong Wei namun Lin Dan terlalu aktif walapun berehat panjang selama 3 bulan. Sebelum kejohanan ini Chong Wei menjuarai Terbuka Johor. Perlawan ini diangap perlawan pemanas badan baginya. Chong Wei terlalu mudah bagi Lin Dan. Apa yang mengejutkan Chong Wei terpaksa melupakan hasratnya untuk menebus kekecewaan kepada Lin Dan kerana terpaksa pulang awal setelah mengalami kecederaan pada pusingan pertama. Sekiranya Lin Dan menjuarai Terbuka Hong Kong ini bermakna Chong wei Terpaksa melepaskan gelaran nombor satu dunia itu. Fikir-fikirkanlah.rbeza antara kedua-dua pemain Malaysia ini.
sEKIAN

1 comment:

Amshyar Aminudin said...

Chong Wei mmg x akan dapat tandingi kehebatan LIN DAN utk selama-lamanya saya fikir.
Dia dapat title no 1 tu pun kerana kebetulan.