Friday, December 31, 2010

CORETAN 2010


tahun 2010 telah banyak kenangan aku lalui.. ini lah antaranya serba sedikit....


Bermula 1 Januari 201o aku sudah tidak lagi menjadi pelajar sekolah..
namun Sekolah menengah sains sultan mahmud tetap dihatiku
kebebasan aku selepas SPM tidak lama setelah terpakse pergi ke PLKN..
Kem PLKN Cancun Park, Pasir Mas the best....3 bulan disana amat manis bagi ku.. sekejap jew mase berlalu...




sebaik sahaja keluar daripada PLKN , keputusan SPM diumumkan... result 5A2B2C aku perolehi.. aku rase berbaloi kot dengan usaha aku..jhhihih



Dengan keputusan yang sedemikian.. akhirnya aku berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti Putra MaLaysia kampus Bintulu Sarawak... Aku dpt mengenali pelbagai ragam kawan..huhuh aku bersyukur kepada Allah...


2010
telah pergi meninggalkan aku... pelbagai kenangan manis dan pahit aku tempuhi bersama kawan...

2011
telah menjelma.. ku harapkan agar segala ini bakal ku tempuhi dengan jayanya.....hihih

Tuesday, December 28, 2010

YA ALLAH... TABAHKANLAH AKU...

assalamualaikum... hmm aku menulis kali untuk meluahkan sedikit isi ini...huhuh... sesungguhnya Allah senantiasa akan menguji setiap hamba nya dia atas muka bumi ini... kadangkala aku ada juga merungut mengapakah Allah menguji aku sebegini rupa... Adakalanya aku sedih...

Hmm.. Allah sengaja menguji kesabaran kita kerana Allah tak mahu kita lalai dan lupa kepadaNya.. Dan Allah takkan menguji Hamabanya tanpa sebab... itulah yang aku perolehi... dan akhirnya aku sedar mungkin aku telah leka kepadanya dengan duniawi.,...

Ya Allah.. tabahkanlah hati hambamu ini supaya dapat menempuhi segalanya didunia yang fana ini.. hanya itu aku memohon kepadamu.....sesungguhnya aku adalah insan yang kerdil hanya sementara dibumi pinjamanmu ini... Jangan jadikan aku leka sepanjang masa ya Allah... Amin ya Robbal Alamin...

Thursday, December 23, 2010

TAHINAH SESMA,....

salam sejahtera..

tujuan aku tulis mase nie tuk mengucapkan sekalung tahniah kepada semua pelajar tingkatan Tiga 2010 yang dapat menaikkan name SESMA pada Penilaian Menengah Rendah PMR 2010.... Keputusan yang diumumkan semalam menyaksikan Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud berada pada kedudukan ketiga Negeri terengganu...

Terima Kasih juga kepada semua guru-guru SESMA yang banyak mencurahkan ilmu dengan tanpa rasa jemu.. tapi apa yang aku ingin nasihatkan bahawa.. PMR bukanlah segalanya... Masih jauh lagi perjalanan yang harus ditempuhi... SPM dan banyak lagi.. jadi jangan lah berhenti berusaha ye adik2..hahahah Ada yang dapat 8A PMR tapi SPM tak kemana,..... jadikanlah kejayaan ini sebagai pendorong untuk berjaya dengan lebih pada masa depan...

Kepada yang tak berjaya.. jadikanlah ini sebagai kejayaan untuk masa depan dan jangan jadikan ini sebagai halangan.... hanya usha dan keperibadian akan menentukan siapa anda sebenarnya..huhuh

ni sedikit keputusan PMR yang diperoleh bekas sekolah aku dulu.. Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud

Maklumat keputusan PMR secara tepat:
Bil.Straight A: 71 org (68.27%),berbanding 2009: 49org(41.88%):naik 26.39%
7A: 27 org(25.96%),berbanding 2009 53org(45.3%)
6A:5 org(4.8150 berbanding 2009 9 org(7.69)
5A: 1 org(0.96) berbanding 2009 5 org(4.27)
Tahun lepas,ada 1 org 2A,tapi bagi 2010 pencapian min.ialah 5A.

Wednesday, December 22, 2010

DALAM SENYUMAN ADA TANGISAN...

ermm... aku pon tak tahu knape aku pilih tajuk nie..huhuuh ade kene mngena dengan diri aku kew??huk3

entahlah.. aku rase ade jugak kot...hmm... dalam diam dua orang dalam kos aku akan meninggalkan aku.. hmmm memang aku taqk dapat nak halang mereka sebab rezeki mereka distu.. Kepada Viknilyka dan mustaqim.. good luck untuk SPA tu.. smoga korang berjaya selalau.. tapi jangan lupa kami kat sini taw..rezeki aku tuk SPA tak ada.. jadi aku perlu teruskan perjuangan disini... walaupun hati ini berat tuk melepaskan korang.. tapi aku redha..huhuh

Aku xkesah sangat ... TAPI........

kenape korang mesty tinggalkan aku sewaktu aku perlukan korang???
Kenape korang harus tinggalkan aku diwaktu aku perlukan sokongan korang...
kenape korang pergi disaat haty aku ini tak mampu tuk menahan sedih???

hmm... sebenarnyer.. aku sedih sbb ... biarlah aku simpan... tak best gak nak kongsi kat sini....
bialah apa yang berlaku pada aku nie aku yang tanggung....huhuh silap aku gak...
betrullah ckap akak aku... tak ade gune pikirkan pasangan mase ni..hahaha akak aku memang bagus.. tq being my sis aina...huhuhh

hmmmmm

Monday, December 20, 2010

Madah Bercinta


assalamualaikum....

Tadi aku ada lah baca mutiara kata tentang cinta nie.. dan ada juga betulnya dengan manusia sekarang.. jadi aku ambiklah untuk semua membaca nya....

Cinta sebenarnya tidak buta. Cinta adalah sesuatu yang murni, luhur dan diperlukan.
Yang buta adalah bila cinta itu menguasai dirimu tanpa suatu pertimbangan.

Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak,
bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka,
bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merasa rindu dan cemburu.

Cinta bukanlah dari kata-kata tetapi dari s
egumpal keinginan diberi pada hati yang memerlukan.
Tangisan juga bukanlah pengobat cinta karena ia tidak mengerti perjalanan hati nurani.
Kejarlah cita-cita sebelum cinta, apabila tercapainya cita-cita maka dengan sendirinya cinta itu akan hadir.

Cinta seringkali akan lari bila kita mencari, tetapi cinta jua seringkali dibiarkan pergi bila ia menghampiri.

Cinta pertama adalah kenangan, Cinta kedua adalah pelajaran, dan cinta yang seterusnya adalah satu keperluan
karena hidup tanpa cinta bagaikan masakan tanpa garam. Karena itu jagalah cinta yang dianugerahkan itu
sebaik-baiknya agar ia terus mekar dan wangi sepanjang musim.

Kecewa bercinta bukan berarti dunia sudah berakhir. Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu
yang telah dilupakan. Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu
sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa kekecewaan itu.

Hanya diperlukan waktu semenit untuk menafsir seseorang, sejam untuk menyukai seseorang dan
sehari untuk mencintai seseorang, tetapi diperlukan waktu seumur hidup untuk melupakan seseorang.

Hidup tanpa cinta sepeeti makanan tanpa garam. Oleh karena itu, kejarlah cinta seperti kau mengejar waktu dan apabila kau sudah mendapat cinta itu, jagalah ia seperti kau menjaga dirimu. Sesungguhnya cinta itu karunia Tuhan Yang Maha Esa.

Dalam sebuah percintaan, janganlah kamu sesali perpisahan tetapi sesalilah pertemuan.
Karena tanpa pertemua tidak akan ada perpisahan. Menikahlah dengan orang yang lebih mencintai diri kita
daripada kita mencintai diri orang itu. Itu lebih baik daripada menikahi orang yang kita cintai tetapi tidak menyintai
diri kita karena adalah lebih mudah mengubah pendirian diri sendiri daripada mengubah pendirian orang lain.

Cinta yang suci dapat dilihat dari pengorbanan seseorang, bukanlah dari pemberian semata.

Ibaratkalah kehilangan cinta itu seumpama hilangnya cincin permata di lautan luas yang tiada bertepi dan harus dilupakan.

Cinta tidak selalu bersama jodoh, tapi jodoh selalu bersama cinta.

Kata pujangga ; Cinta letaknya di hati, meskipun tersembunyi, namun getarannya jelas sekali. Ia mampu mempengaruhi fikiran sekaligus mengendalikan tindakan kita sehingga kadangkala kita melakukan hal terbodoh tanpa kita sadari.

Cinta dimulai dengan senyuman, tuumbuh dengan dekapan dan seringkali berakhir dengan air mata.


Kerana cinta... manusia sanggup melakukan apa sahaja.. adakalanya... Indah khabar daripada rupa..huhuh Cinta jugalah telah banyak mengajar aku apa erti kehidupan yang sebenarnya..

Kakak aku pernah berpesan kepada aku... Sekiranya kita berasa sepi tanpa cinta..ingatlah Allah yang maha Esa.. Hanya Dia lah... yang sentiasa menemani kita... Cinta kita pada-Nya adalah cinta sejati... Ingatlah Wahai sahabatku munusia semua...

Jangan kerana Cinta.. Maruah dan kehormatan kita tergadai... sesuci cinta ialah... Dapat menjaga kehormatan diri.....

sekian

Sunday, December 19, 2010

MISI BALAS DENDAM

mampukah Malaysia membawa pulang
Trofi Piala Suzuki AFF 2010?



salam sejahtera....


kali ini aku menulis atas minat aku terhadap bola sepak ... Pelbagai kejutan telah dilakar oleh skuad kebangsaan pada kejohanan Piala Suzuki AFF 2010 di jakarta... Malaysia kini sudah boleh untuk membayangkan Trofi kejohanan untuk dibawa pulang ke Kuala Lumpur buat julung kalinya semenjak kejohanan ini bermula pada 1996. Malaysia sudah berjaya menapak ke Final setelah membenam cabaran Jura edisi lalu Vietnam dengan Agreget 2-0...



Safee Sali antara tonggak utama
Malaysia untuk membenam Indonesia
ada perlawan akhir nanti.


Pada mulanya, ramai peminat beranggapan bahawa skuad kendalian K. Rajagobal tidak mampu pergi jauh setelah diganyang oleh skuad Indonesia dengan 5-1... Namun, barisan muda negara lantas menepis segala tanggapan negatif itu apabila mengikat Juara 3 kali , Thailand dengan 0-0 pada perlawanan kedua kumpulan A.. Skuad negara terus cemerlang apabila membelasah cabaran Laos dengan kemenangan 5-1... sekali gus membuka ruang untuk layak ke separuh akhir ... Perlawanan separuh akhir bagaikan nampak jalan pulang apabila terpaksa menentang gergasi asia tenggara , Vietnam yang mahu mempertahankan kejuaran edisi lalu.


Namun, semangat tidak mengalah oleh pemain Malaysia akhirnya membuahkan hasil apabila melakukan kejutan 2-0 keatas Vietnam pada separuh akhir pertama di Bukit Jalil. Kemenangan itu diraikan hampir seluruh rakyat malaysia namun K. Rajagobal memberi amaran bahawa Vietnam mungkin bangkit apabila beraksi dihadapan penyokong sendiri di Vietnam.. pada perlawanan kedua separuh akhir Piala AFF Suzuki 2010, Malaysia hanya mempamerkan aksi bertahan dengan asakan bertali arus oleh jentera Vietnam. Kehebatan barisan pertahanan yang bayak melumpuhkan gerakan pemain Vietnam harus diberi peluang bagi memastikan tiket ke Final sah milik Malaysia. Pujian juga harus dihamburkan kepada posisi terakhir Malaysia , Khairul Fahmi Che Mat yang cekal menjaga gawang daripada dibolosi. Pada aku, Malaysia kita ini mempunyai barisan terbaik untuk mencipta kejutan


Khairul Fahmi hanya melepaskan
satu gol pada kejohanan ini




Pada perlawan akhir nanti.. Malaysia sekali lagi akan bertemu Indonesia untuk menentukan kejuaraan Piala AFF Suzuki 2010 yang menjadi rebutan semua pasukan asia tenggara. Inilah masanya untuk membuktikan kehebatan Malaysia yang sebenar. Inilah masanya untuk menebus kembali maruah Malaysia yang tercalar pada perlawanan pertama dahulu... dan inilah juga masanya untuk memulihkan kembali kepercayaan peminat kepada industri Bola sepak Malaysia.. Malaysia mampu untuk melakukan kejutan yang lebih besar andaiinya semua pemain bekerjasama....


Impian seluruh rakyat Malaysia yang dahagakan Piala AFF Suzuki sejak 14 tahun lalu mungkin menjadi kenyataan pada 26 dan 29 Disember ini,.... Good Luck Malaysia.. Bravo Malaysia....

Saturday, December 18, 2010

Salah ke kalau Single???

emm.... sejak dua menjak ni aku adalah Chatting nga member aku... Ade la.. diorang tanye status aku sekarang.. aku jawab aku single... Tapi diorang mcm xpercaye lak.. Single ke?? Bia Btol?? ssah r nak caye... Aku pon pening dengan diorang...

Salah ke kalau sesorang menyatakan dirinye single????

emm bagi aku.. sekarang nie aku tak nak lagi pikir sal kaple ... so jangan lah terkejut kalau aku ckap aku ni single...huhuhu bukan tak nak cari.. tapi malas cari.. blaja pon tak tahu ke mana... nak jage anak orang.. emm memandangkan result aku baru nie pon hampeh.. aku makin malas nak cari pengganti... memang lah sunyi.. tapi nak wat camne....huk3

Bagi aku kaple banyak ngat maslah... diri aku tak dapat nak setle masalah sendiri ..huhuhuh
hmmm tapi aku pon tak tahu lame mane dapat bertahan tanpa kaple nie... aku berdoa pada esa.. supaya tabahkan hidup aku dalam mengharungi pelbagai cobaan dalam dunia yang fana ini.....

Thursday, December 16, 2010

RESULT OH RESULT

hmm... tadi aku check lah result aku.. amat mengecewakan... huhuh xde pape yang dapat dibanggakan.. walaupun subjeck macam TITAS, Kenegaraan dan PRT aku dapat A.. pahtu BI n Ict Dapat B... tapi disebabkan Maths n Kimia... telah menjejaskan pointer aku... nilah akibatnyer kalau kuat main..huhuh

Mase aku nak bukak td.. aku dah berdebar..huhuh lpas bukak tu.. die tulis camni..


Sesi :PERTAMA 2010/2011


AHMAD AMIRR BIN AMINUDIN
24 FELDA CHALOK BARAT
null
21450 PERMAISURI
TERENGGANU


DIPLOMA PERTANIAN


NO MATRIK : S15157 NO. K/P : 920224115125
NAMA PELAJAR : AHMAD AMIRR BIN AMINUDIN
KLASIFIKASI : AWAL
MAJOR : .
MINOR : .
BIASISWA/PINJAMAN : PERBADANAN TABUNG PENDIDIKAN TINGGI NASIONAL (PTPTN)


KODNAMA KURSUSKRPANGKAT
BBI2409ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES3B-
BBI2409ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES3B-
PRT2008PERTANIAN DAN MANUSIA2A-
PRT2008PERTANIAN DAN MANUSIA2A-
SFC2200KIMIA PENGENALAN3C
SFM1002MATEMATIK II3D
SKP2101KENEGARAAN MALAYSIA3A-
SKP2101KENEGARAAN MALAYSIA3A-
SKP2203TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA2A
SKP2203TAMADUN ISLAM & TAMADUN ASIA (TITAS)2A
SSK1000PENGENALAN KEPADA TEKNOLOGI MAKLUMAT2B


JUMLAH KREDIT PENGECUALIAN: 0JUMLAH TIMBUNAN MATA NILAIAN: 50
KEPUTUSAN SEMESTER: 2.7778JUMLAH TIMBUNAN KREDIT: 18
PURATA TIMBUNAN: 2.7778


CATATAN : LULUS

Nak nangis pon ade bile aku tgok result ni.. memang betul lah kalau orang cakap.. kuat main.. jangan nyesal biler tgok result nanti.. ni dah mengajar aku.. dan aku berjanji.. semester depan.. aku akan buat yang terbaik.. untuk diri sendiri dan kedua ibu bapa...




Wednesday, December 15, 2010

INILAH MASANYA..

Salam sejahtera..

Semalam aku menyaksikan perlawanan antara Malaysia dan Vietnam di kaca TV.. walaupun hasratku untuk bertandang ke Stadium Nasional Bukit Jalil tak kesampaian namun aku tetap bangga dengan prestasi Skuad Bola Sepak Negara yang gah menumbangkan Juara bertahan Piala AFF Suzuki 2010, Vietnam... Tampak sekali skuad bimbingan K. Rajagobal berada dalam prestasi yang amat memberangsangkan...

Semalam gandingan dua S iaitu Safee Sali dan Shafiq Rahim telah memberikan Malaysia kelebihan sebelum bertandang ke Stadium keramat Vietnam sabtu ini... Walaupun pada permulaan kejohanan ini ramai yang beranggapan yang Malaysia tak mampu untuk pergi jauh.. namun Skuad muda Harimau malaysia ini pantas menidakkan tanggapan hampir seluruh rakyat malaysia itu..

Diganyang 5-1 oleh Indonesia pada perlawanan pembukaan telah memberi motivasi kepada pemain kebangsaan untuk bangkit walaupun hanya mampu terikat tanpa jaringan dengan juara tiga kali edisi Pila AFF suzuki, Thailand... Tiada jalan lain kecuali menang ke atas Laos pada perlawanan terakhir dengan harapan Thailand hanya seri atau kalah kepada Indonesia. Anak buah K. Rajagobal memberikan komitmen yang penuh dan akhirnya berjaya membelasah Laos dengan jaringan 5-1. Walaupun tiada riak gembira selepas pengadil meniupkan wisel terakhir perlawanan kerana masih lagi samar dengan keputusan antara Thailand dan Indonesia. Tidak lama kemudian, Skuad Harimau Malaysia ini bersorak gembira sebaik sahaja di maklumkan bahawa Thailand ditewaskan Indonesia dengan 2-1." Terima kasih Indonesia" Itulah luahan pemain Malaysia...

Dalam nada gembira kerana berjaya ke saparuh akhir , ada juga kegusaran pemain negara pabila terpaksa bertemu juara bertahan Vietnam. Namun, K. Rajagobal segera menyedarkan Anak buahnya bahwa semua lawan adalah sama dan harus dihormati bukannya ditakuti. Aku bangga dengan sikap Jurulatih yang pernah memberi kilauan emas kepada negara pada sukan sea laos 2009. Skuad negara dirundum masalah lagi apabila ramai tonggak utama yang mengalami kecederaan. Namun, Rajagobal sekali lagi mencongak strategi baru untuk menumbangkan lawa.

Akhirnya, Skuad negara mampu menumbang juara bertahan Vietnam dengan 2-0... Safee Sali menjadi wira negara.. Kini Malaysia sudah menapak sebelah kaki ke Final. Dan Seluruh rakyat Malaysia termasuk aku menanti dengan penuh harapan agar Malaysia mampu mencipta kejutan yang cemerlang setelah mara ke Final pada edisi pertama tahun 1996. Juara tiga kali, Thailand dan Singapura telah pun tersingkir... Jaura bertahan juga telah mampu kita tumbangkan.. Jadi inlah masanya untuk kita akhiri kemarau yang panjang... Harapan menggunung daripada penyokong malaysia untuk melihat bola sepak malaysia berjaya... Harapan aku ialah semoga Malaysia berjaya menjejakkan kaki kefinal..salam
m

Sunday, December 12, 2010

TAKAKN MELUPAKANNYA,...

hari ini genap 16 hari aku berada kat umah.... emmm kejap jew rase xsampai 3 minggu lagi aku dah kene balik bintulu..huhuh memang tak puas duk umah.. inilah hakikatnya...tapi bile duk umah jew... bosan pulak...huuhhu

emm... aku mungkin ada sikit masalah kot... huhuh adalah sorang kawan aku ni.. dulu sering je mesej nga die.. xlah rase bosan sangat... kadang-kadang dia jugak ada ketika aku ada masalah.. dia jugaklah yang banyak beri aku semangat... emmm inilah yang betul2 dinamakan kawan sejati...

namun... sejak dua menjak langsung dah tak mesej.. aku pon tak tahu.. ke sebab aku ada buat salaha kat die??/ hmmm aku rase xde... tapi aku trak penah anggap lain.. aku anggap die busy bersama keluarga..maklumlah dah lama tak bersama keluarga..hihhi

aku sering kali menghantar sistem pesanan ringkas kat dia.. apabila je aku bangun pagi.. selepas solat subuh.. aku akan sentiasa mengewish good morning kat dia...hihihi hancur ayat BI aku nie.. maklumlah.. aku tak pandai sangat nak berspeaking nie..hihih Lepas tu, time aku nak menutup mata waktu malam.. aku sekali lagi anta mesej kat dia ucap good night..huhuh

Aku buat begitu sebab aku tak nak kehilangan seorang kawan baik aku... yup betul kata orang zaman dahulu.. sekiranya kita tak mengendahkan kawan kita.. lama-lama kita kan kehilangannyer.... huhuhuh sebab tu aku cuba tul menekonteks nyer tiap2 hari semoga hubungan aku dan dia tak kan terpisah..hahaha

hmm... nak cari kawan yang setia mat susah.. istilah kawan memang banyak boleh cari.. tapi kalu kawan sejati.. memang susah.. huuhuh aku penah alaminya time aku sedih.. mase tu lah kita nak tahu siapa kawan yang benar2 sayang kat kita.... time kita senang.. memang ramai... tapi time kita sedih.. susah gielr nak cari...

aku nak pesan kat kawan-kawan aku... hargailah kawan yang kita ada sekiranya kita nak diri kita dihargai... itulah yang paling penting.. huhu

sekian..

Saturday, December 11, 2010

SAJE-SAJE...

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat illahi kerana hari ini aku masih lagi mampu untuk terus menghirup udara segar di atas muka bumi ini.. Walaupun sudah lama aku tak menjenguk ruangan blog ini, tetapi aku masih lagi setia untuk terus menulis dalam World Of Amirr...

Sedar tak sedar, sudah hampir setahun aku dah meninggalkan alam persekolahan. Sekejap je mase berlalu.. dan tanpa ku sedar jugak... dah satu semester aku melepasi alam universiti...huhuhu begitulah mase... cepat je kalau kita tak tunggu kan....

Aku rase xde apa yang aku ingin tulis kali ni.. just tulis kosong jew...huhuh lau ada mase.. lain kali aku akan kembali...
wasaalam

Tuesday, November 23, 2010

APABILA BOSANNNN

hahahah.. apabila kebosanan menguasai kepala aku.. macam berlaku...huhuhu nak tahu kenapa aku jadi mcm ni?? sebab dah ramai kawan-kawanku dah pulang ke semenanjung... hanya tinggal sikit jew.. memang sunyi sepi kediaman aku.. Blok A Hemiptera KSR bagaikan tiada penghuni...hihih Tak macam biase2.. hingar bingar...

So, aku tak tahu nk wat cmne lagi... hanya meraung jela keje..hak3... tapi rase macam orang giler pom ada.... hmmm lambatnyer masa berlalu.. kenapa ek.. kalau kita tunggu mase mesti lAmbat.. tapikan kalau kita tak tunggu kejap jew... hak3.. bagi aku mesti lame ag nk sampai 26 hb,... tapi bagi budak2 SPM.. alamak.. ary nih dah exam..hak4.. keciankan.. tapi apa aku kesah.. tu hak diorang..ni hal aku.. nak balik kampung...... rindu dah kat family.... huhuh

Sampai aty ek kawan-kawanku yang tinggal aku sowang2 sini..huhuhuh aku tak nak kawan dah..hahah xde r just kidding.. al maklumlah apabila kebosanan melanda.. macam boleh jadi...hak4... cukup r dlu.. kalau tak panjang agy ni aku duk melalok.. kita jumpa lagi...dfadada

Friday, November 19, 2010

KENANGAN SELAMANYA......... UPMKB SEMESTER 1....

Assalamualaikum…

Kepada semua warga upmkb… sekejap jew aku rase… dah satu sem aku menempuhi kehidupan fana di UPM kampus Bintulu ni….huhuhuh petang atdi merupakan kertas ujian terakhir aku iaitu SKP 2101 ataupun Kenegaraan Malaysia. Memang excited giler aku jawab tadi sebab almaklumlah… kertas last kan… hahahah dah 2 minggu aku berjuang tuk hadapi final exam nie…. Semangatkan aku..hihihih

Hmmm.. tapi apa yang kurang menggembirakan aku ialah aku terpaksa balik lewat..huwaaa… sedihnya hatiku… orang lain semua dah nak balik dalam masa 2 n 3 hari ini,.,.. tapi aku.. kene tunggu 1 minggu lagi…. Lambatnyer.. sesungguh penantian itu satu penyiksaan bagiku..huhuhuhuh

Dah banyak kenangan yang tak mungkin dapat aku lupakan sepanjang 4 bulan berada di Bintulu ni…. Macam2 pengalaman aku ada…huhuhuh bersama dengan coursemate… roommate yang haram atau halal…hihihihi… Lau tak silap aku la… sepanjang 4 bulan aku disini.. hampir 3 bulan aku ada 5 orang roommates..hahaha banyakkan… keanaganh yang takkan aku lupakan… masak sama-sama… main sama-sama… dan macam2 lagi lah…huhuhuhhu. Muhd Imran… itulah roommates halal aku..hahahha terbaekk bro… To Afham Iqbal, Adzhari , Dzafri n Ashraf… you are the best…

Ni pulak aku nak citer pasal seorang senior yang aku anggap macam abg aku sendiri…. Memang diualah yang banyak membantu aku selama aku berada disini.. dah banyakk giler dia tolong aku… laptop aku rosak.. dialah yang baiki… ajak aku kenal2 bintulu.. dialah juga yang tunjukkan.. dan banyak lagi ar.. lau aku tulis mesti panjang..huhuh maybe sem depan dah swusah nak jumpa dia sebab dia akan jalani latihan industry di Kuching…huhuhu sedihlah juga taka de dia…huhuhuh To Mohd Rafify Mazlan @ Abg Efy.. thanks for all… with out you… who am I here..huhuhhu

Ni pulak kisah budak2 blok A ( Hemiptera ) UPMKB 2010-2011… korang semua memang aku respect r… macam siblings dah… macam2 dah aku lalui bersama dengan blok A ni.. Minggu Kolegrasi.. Minggu Temasya Rakyat… n macam2 r lagi… Aku memang sayang kat korang semua tak kira SE$M 1, 3, dan 5.. semua nya dah berjuang tuk naikkan nama Blok.. Walaupun tak ada sebarang kejuaraan.. namun kita tak pernah sekali pom kalah sorak…. Team work kita kuat..hahaha But im so sorry to My Felo, Pak Su atau Encik Rahim kerana gagal menghadiahkan kejuaran padanya…. Kami janji kami akan lakukan yang terbaik sem akan datang…huhuh

Coursemate aku lak??? Hmm… ok r… korang juga yang terbaik baik aku….huhuhuhuhuh.. Kenagan aku nga korang banyak …. Kat lading same2… kuliah same2 n banyak agi…..huhuhu aku takleh nak tulis nama…sbb banyak sangat..hahah lain kali r aku tyulis nama….huhuhuhuhuh GENG OJEM KOROK HIJAU.. always in my heart.. pnah bermain bermain sama-sama… g jalan sama-sama… huhuh pernah gaduh pon adakan… tapi bagi kita ONCE WE ARE GENG>> FOREVER WE ARE GENG..hahahha

UPMKB THE BEST…hahahaha

Sunday, November 14, 2010

BERLALU BAGAI ANGIN DIPANTAI

Salam sejahtera...

emmm/.... sekejap jew aku rase bile berada kat UPMKB nie... mase berlalu dengan begitu pantas.... tanpa aku menyedari bahawa aku akan mengakhiri sem ini tak lama lagi.... Begitulah masa... takkan menunggu kita walaupun satu detik... malah akan terus meninggalkan kita andainya kita leka di bawah kehidupan sekekliling...

Aku masih ingat lagi sewaktu Minggu Perkasa Putra 4 bulan yang lepas... Minggu yang dianggap amat bermakna bagi aku yang baru memasuki dunia Universiti ini.. Aku dilatih dengan kehidupan universiti.... Minggu inilah yang memeritkan hidup aku kerana pelbagai dugaan yang melintang..huhuhu namun aku harus bersyukur kerana aku boleh menyesuaikan diri dengan kehidupan alam baru ini..... MPP satu istilah yang akan berada dalam kehidupan aku selamanya....

emmm... pelbagai perkara dah aku lalui di semester ini... minggu kolegrasi... test 1 n test 2... kuliah dan sebagainya..... tanpa aku sedari... dah 4 bulan aku bergelar sebagai Siswa universiti Putra malaysia KAmpus Bintulu Sarawak ini... Masa berlalu dengan begitu pantas sekali... Kini aku sedang jalani peperiksaan akhir semester... Tinggal 3 paper je lagi... hehehe xsabar nak balik umah..hihi[hi

Namun, aku harus sedari bahawa tahun ini sekali lagi aku tak dapat merayakan hari raya aidiladha bersama keluarga tersayang.. sungguh sedihkan..hhihihih tapi aku tak kkesah sbb aku dah baise...huhuh hmmm... tak ada apa yang aku nk coretkan lagi setakat ini...
semgoa berjumpa lagi..
salam

Monday, October 25, 2010

ASSIGNMENT OH ASSIGNMENT

salam sejahtera..

emm... memang busy nga assignment..huhuhuhu ni lumrah kehidupan kat universiti.... tapi apa yang aku boleh buat... aku sebagai seorang pelajar harus menerima kenyataaan ini... tak apa.. aku terima dengan redha.. walaupun aku terpaksa mengorbankan masa tidur dan bermain ku..hahahaha

Nasib baiklah aku dah tak ada kelas untuk dua minggu mengdatang... so dapatlah aku menghabiskan masa dengan mengadap assignment aku nie..hihhihiitension tu memang ada tapi nak buat mcam mana..hihihih

emm... nasib baik lah ada kawan2 yang bagi semangat.. taklah tension sangat.. thanks to all my friend coz support me.... hihihihhi

aku rase dah tak ada aku nak luah ape...huhuhuhh jumpa lagi lain masa...

Tuesday, October 12, 2010

MUNGKIN INI REZEKI KU..

salam sejahtera..

3 bulan lebih aku berada di bumi buntulu untuk menyambung pelajaran dalam diploma pertanian.,. aku telah diberitahu oleh ibuku bahawa aku mendapat temuduga Suruhanjaya Perkhidmatan Awam atau SPA.. jawatan yang aku terima ialah Medical assistant.. emm

Kini aku rase sangat kecewa keraan bakal meninggalkan kawan-kawanku yang aku kenali semenjak 2 bulan lau.. mereka semua sangat baik kepada ku .. aku amat menghargai apa yang telah dilakukan oleh mereka.. Aku tak ada ape-ape perasaan sekarang ini..huhhu

emm.. memang betul apa yang dicakapkan oleh semua orang bahwa kita perlu hormat akan keputusan ibu n i will try to accept it.. Walaupun aku tak berapa minat tentang dunia kedoktoran ini namun aku akan lakukan yang terbaik masa interview 20 Oktober nanti,.. kepada kawan-kawanku aku pohon doa iringi temuduga ku nanti..

segala jasa dan segala kenangan kita bersama akan aku abadikan dalam kenangan yang terindah sekiranya takdir menentukan untuk kita berpisah suatu hari ini.... bertapa susahnya untuk lupakan korang sekiraya kita tak bertemu lagi hahahaha..
aku rase stakat nie je kot untuk hari ini.. maafkan aku kerana sudah lama tak menjenguk blog ini..
wassalam...

Monday, September 27, 2010

Ku Menangis Kehilangan Mu ( Part 2)

“Okey , hari ni kuliah kenegaraan dibatalkan . Puan Zainab pergi outstation. Dia baru bagitau saya.” Sahut Zack kepada pelajar-pelajar . Suasana Bilik kuliah menjadi hingar binger apabila Zack memaklumkan berita itu. Ada yang tak puas hati dan ada juga yang bersorak kegembiraan . Dalam keadaan yang gamat itu, Jef melihat Zie termenung sendirian.

“hoi… ingatkan Acab ke??hehehehe” jerkah Jef setelah melihat Zie termenung jauh tadi. “ Mane ada, kau ni. Pandai-pandai jela Jef” Kata Zie yang cuba mengelak pertanyaan Jef tadi. Memang kita Zie sudah menyintai Acab.

“ Eles, Kau ingat aku tak tahu..hahaha Dengan aku pun kau nak Rahsiakan jugak yer.. Xpe2.” Jef buat-buat merajuk. NAmun Zie sedikit pun taidak melayan karenah Jef tadi.

Dikala petang ingin melabuhkan tirainya bersama mentari senja, dengan suasana yang dingin bersama angin sepoi-sepoi bahasa . Zie dan Acab berjalan beriringan di tepi pantai sembil menghayati keindahan petang tersebut.

“kenapa diam je ni?” Tanya Acab dengan nada risau setelah melihat kelakuan Zie tadi dari tadi.

“tak ada papelah awak. Saya okey je. Awak jangan risau ek..” Zie cuba member keyakinan kepada Acab walaupun dia sendiri menyedari perubahan sikapnya itu.

Zie lebih suka menyendiri setelah mengetahui bahawa Acab akan ke satu tempat yang jauh untuk melaksanakan projek akhir tahun. Acab akan pergi ke kawasan pedalaman yang tidak mempunyai elektrik dan tidak mendapat liputan telefon apatah lagi untuk melalui internet. Memang hati Zie retak bagai ditikam pisau yang tajam setelah Vikcy memaklumkan padanya bahawa Acab terpaksa menjalankan Projeknya di kawasan pedalam.

“Acab… Boleh tak janji dengan Zie yang Acab tak akan lupakan Zie..” Tanya Zie dengan nada penuh perasaan. Hanya yang Esa sahaja mengetahui isi hatinya

“Kenapa tanya macam tu Zie? Kan Zie dah tahu yang saya tak ada perempuan lain selain zie” jawab Acab. “ tu Zie tahu… tapi” Zie tidak dapat meneruskan kata-katanya lagi.

“Tapia pa Zie??,…. Saya janji yang saya takkan lupakan Zie. Hanya Zie lah satu-satunya yang mampu menwan hati saya nie… tapi Saya peliklah Zie tanay macam ni. Zie dah tak percaykan saya??” Tanya Acab.

“ Zie percayalah. Tapi bila awak ada kat tempat orang nanti, jangan lupakan Zie taw. Zie takut sangat-sangat kalau awak dah jumpa perempuan lain nanti teruskan lupakan Zie” jawab Zie dengan jujur yang tidak mahu kasihnya hilang setelah lama melayari bahtera cinta bersama-sama.

“ Pergi jauh?” Tanya acab yang pura-pura tidak tahu apa yang dimaksudkan. Acab sengaja menyimpan perkara ini kerana tidak mahu hati Zie tersiksa apabila berada berjauhan.

“Awak cuba rahsiakan dari Zie kan yang awak akan pergi melaksanakan Projek Tamadun di kawasan pedalaman. Ni Zie tahu pun dari Vicky. Kalau Vikcy tak bagitau tak tahulah macam mane nak kata. Boleh jadi gila kot” sindir zie pada Acab.

“ awak….. bukan saya tak nak bagitau tapi bukan tiba masanya lagi. Saya bercadang memang nak bagitahu hari ini.” Acab cuba memujuk.

“hahaha ayat tu je yang Awak tahu kan. Erm.. taka pa la awk.. saya sedar sape saya.” Zie cuba merajuk.

“tengok tu,.. jangan lah macam nie sayang.. saya dah janji kan yang saya takkan lupakan awak. Saya takut awak je yang lupakan saya. Maklumlah orang cantik. Tak padan dengan saya.” Jawab Acab.

“ Eh.. mana ada cantik.. kalau saya tak suka awak.. dari dahulu lagi saya tak layan awak taw. Nak merajuk konon..huhhuu okeylah awak..saya nak balik dah.. dah magrib nie.. Lain kali kita jumpa lagi ek..” jawab Zie. Akhirnya kedua-duanya pulang dibawah pancaran senja yang ingin melabuhkan tirainya. HAti Zie masih lagi terasa sembilu apabila Acab akan meninggalkannya tak Lama lagi.

……………………………………………………..

Kau bagi ku..

Satu-satunya,

Pada mula..

Ku menyintai…

Ke bermanja..

Ku kasihi..

Ku rindui..

Di hatiku.. kau abadi..

Acab menyanyikan lagu Kau satu-satunya dendangan kumpulan Ukay’s sambil tersenyum setelah kasih yang salami ini ditagih akhirnya terpaut dek keikhlasan dan kejujuran untuk menjalinkan satu hubungan yang bahagia dan di harapkan akan berkekalan hingga ke akhirnya..

“happy Nampak kawan kita nie. Maklumlah sekarang dah ada makwe..” seloroh Ham yang juga rakan coursemate Acab..

“ Mana ada wei.. Ni Acab lah.. Dari dulu sampai sekarang atau bila-bila takkan berubah taw..hahaha”

“ Bukan aku tak tahu. Dah satu kampus tahu,.. Acab yang dulunya murung apabila Zie tak layan. TApi sekarang dah jadi periang sebab cintanya dah berbalas.hahaha come on r Acab.. Jangan nak sorok-sork lah..hahahah” seloroh Ham lagi. Acab hanya tersenyum membiarkan Ham bersuara.

“ Tapi ork.. Aku nak tengok kekgi jah.. Gane perasaang Acab bile nok gi wat projek kat ulu..hahaah mase tuh bulehlah kite tengok UPM nih banjir ngan air mate pasangang kasih hok panah kali kat nih..hahaha” Sampuk Din budak Terengganu diikuti oleh ketawa mereka semua . Oleh kerana mereka semua dah 2 tahun bersama, mereka sudah paham pelbagai loghat di Malaysia ini. Tanpa mereka sedari, Acab sudah tiada disitu.

…………………………………………………………………………….

“ saya rasa saya tak jadi pergi lah awak” Acab memberitahu Zie..

“Kenapa pulak?? Kan awak dah dapat dana dari Pihak Universiti untuk jalankan projek awak tu.” Kata Zie yang hairan kenapa Acab tiba-tiba menolak dana yang diberikan itu

“ Taklah.. kawasan tu dah la pedalaman.. tak ada elektrik ..air tak cukup.. nak berhubung pun susah.. lagi satu.. tak tahu lagi keadaan penduduk disana..makan pun tak tahu macam mana ..entah-entah makan…” belum sempat Acab menhabiskan kata-katanya ZIe memotong “ Eh tak baiklah awak nie.. awak takut semua tu tak ada kea tau awak takut kehilangan saya ???” Zie cuba mendapat kepastian.

Acab hanya membisu kerana dia sendiri sudah tidak tahu bagaimana untuk menutup keresahannya bagi meninggalkan orang tersayang..

“ awak pergilah.. ambik dana yang diberikan tu.. pasal saya awak jangan risau ea.. tiada insan lain di saya melan awak seorang jew tau.”Zie cuba meyakinkan Acab supaya Acab menirima dana itu untuk meneruskan projek akhir tahunnya.

“ Tapi bukannya sebulan dua awak.. ambik masa bertahun untuk siapkan projek ini..” jelas Acab lagi.

“tak apa awak.. kalau awak dah Berjaya nanti.. saya janji yang awak boleh ambik saya sebagai isteri awak. “ Zie berjanji kepada Acab. Dan dengan janji itulah Acab berasa yakin dengan hubungan yang sudah termatri sejak dahulu lagi.

…………………………………………………………………………………………….

Masa berlalu begitu pantas bagai kilat yang menyambar. Berbulan dah berlalu.. hari ini langit yang cerah bersama mentari yang memancar akan saksi kepada perpisahan dua insan yang bercinta.

“Saya harap Zie dapat jaga diri baik-baik kat sini..jangan bimbang pasal saya.. pandai-pandailah saya jaga diri nanti.. apa yang saya nak.. Zie jangan tangisi permergian saya.. Bila saya balik nanti.. kita akan kembali bersama dan saya takkan tinggalkan Zie lagi. Itu yang Zie janji dulu kan?? Saya akan ingat janji tu..” Luah Acab dengan keadaan yang begitu sayu. Sayu untuk meninggalkan kekasih yang selama ini sentiasa berada di hati.

Zie hanya diam seribu bahasa, tidak mampu untuk berkata-kata diiringi oleh air jernih mengalir dipipi. Air matanya kini tidak mampu lagi ntuk menyembunyikan kesedihan yang melanda hatinya disaat kehilangan orang tersayang.

“ Nah, ambillah CD ini sebagai hadiah kenangan saya pada Zie. Kalau Zie rindu akan kenangan kita selama ini. Tengoklah CD ini.. semua kenangan kita ada didlamnya… Dairi ini tuk Cab kan .. hehehe Tq.. Acab akan tuliskan segala yang berlaku disana.. hehehe..” Bagitahu Acab yang cuba untuk menyembunyikan kesedihan dirinya.

“ambillah” jawab Zie ringkas sambil memberikan senyuman paksa.

“ Okeylah Zie dah lewat nie. Saya dah kena pergi ni. Kalu tak sampai lewat pulak. Dahlah jauh. Dalam masa tahun dari sekarang. Kita akan berjumpa di Pulau Langkawi dihadapan Burung Helang gergasi. Kalau salah seorang tak datang. Hubungan kita akan berakhir disitu. Ingat taw.” Jelas Acab.

“setahun dari sekarang bermakna 11hb 11 2011???” Tanya Zie yang terkejut dengan kenyataan Acab tadi.

“Yup.. 11 .11.2011.. ingat taw.. okeylah jaga diri.. saya pergi dulu. Sayang awak.. Bye” Acab yang tidak mampu lagi menahan kesedihan terus berlalu. Zie hanye memerhati langkah Acab dengan penuh kesayuan.. Akhirnya perpisahan yang tidak diinginkan terjadi jua.. Semakin banyak air jernih mengalir dipipi Zie.

Sebenarnya Acab sudah mengetahui bahawa keluarga ZIe telah bersetuju untuk menyatukan Zie dengan pilihan keluarga sebab itulah Acab membuat keputusan yan tidak pernah dijangka oleh Zie. Pada tarikh 11 hb November 2011 itulah merupakan tarikh perkahwinan zie dengan bersama bakal suaminya . Acab mengetahui perkara ini daripada bapa Zie sendiri , DAtuk Mustafa yang inginkan Acab memutuskan hubungannya dengan Zie. Pada masa itu, hancur luluh hati Acab bagai kaca yang jatuh berderai kerana insan yang selama ini dipuja dan dijaga akhirnya terpaksa bersama orang lain. Namun perkara ini dirahsiakan oleh Datuk Mus daripada pengetahuan Zie.

……………………………………………………………………………

Acab terus meluncur laju dengan evo 3 kuningnya sambil melayan perasaan yang membuatkan semangatnya hilang. Dendangan lagu Lamunan terhenti nyanyian Ukays kedengaran dicorong radio seperti memahami perasaan Acab. Segala kenangan manis dan pahit yang diharungi bersama orang tersayang tak mungkin dapat dilupakan namun apa kan daya itulah permintaan keluarga Zie. Walaupun berat untuk menerima namun terpaksa juga merelakannya…

TO BE CONTINUE

(MAN.WITH.NO.CRY)

Friday, September 24, 2010

Ku Menangis Kehilangan MU.... (Part 1)

Hujan renyai-renyai masih lagi membasahi bumi yang dikala gersang oleh kasih sayang. Namun, Acab masih lagi termenung mengenangkan cintanya yang berlalu pergi setelah pelbagai janji manis untuk hidup bersama hingga ke akhir hayat. Kelukaan di hati masih lagi berdarah walaupun peristiwa itu sudah hampir dua tahun berlalu dalam sejarah hidup Acab.

“ Cab, apa yang kau termenung lagi ni? “ Lamunan Acab terhenti apabila Dzafri menyapanya

“ Eh, tak de pape lah.. Aku okey je “ Acab cuba menyembunyikan apa yang diingatkanya tadi. Namun, Tujuh tahun berkawan semenjak dari university lagi telah membuatkan Dzafri benar-benar faham dengan perangai Acab.

“Dah la tu Cab, Tak ada gunanya kau masih ingatkan orang yang dah hancurkan hati kau tu.. Sekarang dia dah bahagia dengan pakwe dia. Come On la, Bunga bukan sekuntum. Buat apa nak disusahkan. Tengok macam aku , Kalau satu dah pergi, cari yang lain pulak.” Kata jef Panggilan Acab kepada Dzafri. Jef lah yang selalu memberi semangat kepada Acab setelah perkara itu berlaku.

“ Kau lain Jef , Aku memang betul-betul sayang kat Zie tu.Dua tahun aku pendam perasaan kat dia taw. Kau ingat mudah ke nak lupa??? Kau tak apalah makwe keliling pinggang. Tapi ingat sikit, aku ni bukan jenis Playboy macam kau..” Sahut Acab yang selalu tak puas hati dengan kata-kata Jef.

“ ok aku mintak maaf. Eh , jom r. Dah pukul 11 malam ni, ko tak nak balik ke? “ Jef cube memujuk Acab

“ Kau balik lah dulu, Jap lagi aku balik. Nak kemaskan barang ini dulu “ kata Acab. Jef terus meninggalkan Acab sendirian.

Setelah sudah berkemas , Acab terus memandu Evo 3 untuk pulang ke rumah. Dalam hujan renyai-renyai sekali lagi fikirannya melayang memikirkan Zie atau Naziah , insan yang pernah bertakhta dihatinya suatu ketika dahulu.

Setelah kasih yang ditagih tak dapat singgah disudut hati Zie, Acab selalu termenung dan murung. Hanya Zie sahaja yang mampu mengubah sikap murung Acab tu. Setahun berkawan dengan Zie, Dari hari berganti minggu ,minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun. Acab dah menaruh perasaan nya terhadap Zie. Hanya Zie lah inspirasi hidupnya. Bukan mudah untuk menawan hati Zie.

“ Sampai bila kau nak pendam perasaan kau kat Zie tu?? Sampai Zie dah berkahwin dengan orang lain?? Nanti menyesal tak sudah kau Cab.” Kata Helmi, rakan satu kos dengan Acab semasa menuntut di Universiti dahulu. Selain Jef, Helmi juga rakan baik Acab.

“ Aku bukan tak nak luah. Tapi tunggu r masa yang sesuai “ acab bersuara.

“ Hahahahaha, tunggu sampai si Zie tu naik pelamin baru nak gitau?? Hmmm bapak aku bagitau, lelaki yang sejati adalah lelaki yang berani luahkan perasannya. Kau dah sayang Zie. Kau bukan main-main. So luahkan jela “ Bagitau Helmi setelah tengok Acab semenjak dua menjak asyik angau je…

“Acab dah angau kat budak Zie..hahahaha “ sampuk Afham.

“ nantilah aku bagitau dia “ kata Acab sambil mengambil bantal dan terus tidur.

Akhirnya Acab dah nekad untuk meluahkan perasaannya terhadap Zie. Dia terus menghantar SMS kepada Zie “ Zie, boleh tak saya nak jumpa awak kat Foodcourt pukul 8 malam ni ?? Kalau tak boleh tak apalah.. tq “

Zie yang mendapat SMS itu terus bersetuju dan mereka berjumpa di tempat yang dijanjikan pada malam itu.

“Ada apa Cab nak jumpa Zie ? MAcam urgent je…” Tanya Zie dengan nada risau.

“ Tak Ada pape , Cuma acab nak bagitau sesuatu kat Zie ..” JAwab Acab

“ Apa dia?? Bagitau lah.. takut-takut Zie boleh tolong. Xde ape2 yang urgent pun…….mungkin ape yang saya nak bagitau nie akan buat zie terdiam…….tapi saya harap zie dapat terima dengan hati yang terbuka……..”

Memdengar kata2 acab itu,zie terpaku kerana amat terkejut dan benak fikirannya berlegar-legar seribu persoalan yang tak dapat dirungkai…….

Dengan nada yang sayu dan penuh perasaan ingin tahu,zie bertanya “ada ape nie??????awak jangan buat saya mcm nie,takut tau awak buat macam nie.”

Macam nie zie,acab dengan nada yang tergagap2,,,,,,,,, “saya sebenar nya ada menaruh perasaan pada awak”acab terdiam begitu juga dengan zie…….

Acab menunggu jawapan daripada zie dengan penuh harapan……..

Zie terus berlalu tanpa satu perkataan pun……

Acab terkedu tanpa satu tindakan pun,dengan hati yang yang begitu sedih acab membawa diri berlalu dari tempat itu sambil memerhati zie yang kian hilang dari pandangan sayunya,,,,,Tika senja melabuhkankan layarnya..Terpancarlah warna keemasan..Dapat aku bayangkan jika engkau ada..Pasti suasana kan lebih bermakna..namun..sesuatu yang tak dapat dipastikan apa yang ada dibalik mentari itu… begitu juga dengan perasaan acab ketika ini, perasaannya berkeruan bagai ada satu angin yang berlalu pergi setelah acab meluahkan perasaannya tadi.

Zie menghempaskan badannya diatas tilam yang ampuk… setelah Acab meluahkan perasaan tadi.. Zie gelisah.. Gelisah kerana dia juga ada menaruh harapan kepada Acab namun hatinya kini dah berbelah bagi sama ada untuk Menentang hajat dan impian keluarganya atau menerima kasih Acab yang juga Inspirasi hatinya sebelum ini.

“kenapa dengan kau nie Zie? Pelik je aku tengok.” Tanay Vicky teman sebilik Zie.

“ Aku Okey je. Tapi tadi Acab ada bagitahu aku sesuatu” jawab Zie dengan tenang.

“ Acab bagitahu ape?? Ke Acab mekuahkan peasaan kat kau.. hehehe “ seloroh Vicky. Itu lah perangai Vicky yang memang suka mengusik orang.

“ye.. mamang tu yang dia bagitahu “ Jawab Zie acuh tak acuh. “ wah..nampaknya kawan aku ni dah berbalas cinta yang selama nie dia nak.. hahaha” seloroh Vicky lagi.

“Kau nie kan Vicky , tak pernah nak serius..aku seriuslah nie..bukan main-main “ marah Zie ..

Vicky terus bangun dan terus menuju ke Laptopnya untuk menyiapkan tugasan yang diberikan sambil membiarkan Zie terus melayang perasaannya. Zie tersenyum sendirian memikrkan luahan hati Acab tadi. Dia memang benar-benar sayangkan Acab namun, sudah menjadi adat keluarganya keluarga akan mencari bakal menantu. Itulah yang membuatkan Zie kini berada dalam dilemma sama ada ingin menerima Cinta acab ataupun melukai hati Acab yang sangat menaruh harapan yang menggunung. Tetapi Zie tidak sanggup untuk mengguris kembali hati Acab yang tercalar bagai dihiris sembilu yang tajam kerana perbuatan bekas kekasih Acab yang curang padanya. Dan semenjak itulah Acab menjadi Anti wanita. Zie mengetahui perkara ini melalui Jef. Jef telah memujuk Zie supaya menerima Acab dan jangan sesekali menolak kerana Tak mahu Acab kecewa buat kali kedua.

TO BE CONTINUE ……

(MAN.WITH.NO.CRY)

Ku Menangis Kehilangan MU.... (Part 1)

Hujan renyai-renyai masih lagi membasahi bumi yang dikala gersang oleh kasih sayang. Namun, Acab masih lagi termenung mengenangkan cintanya yang berlalu pergi setelah pelbagai janji manis untuk hidup bersama hingga ke akhir hayat. Kelukaan di hati masih lagi berdarah walaupun peristiwa itu sudah hampir dua tahun berlalu dalam sejarah hidup Acab.

“ Cab, apa yang kau termenung lagi ni? “ Lamunan Acab terhenti apabila Dzafri menyapanya

“ Eh, tak de pape lah.. Aku okey je “ Acab cuba menyembunyikan apa yang diingatkanya tadi. Namun, Tujuh tahun berkawan semenjak dari university lagi telah membuatkan Dzafri benar-benar faham dengan perangai Acab.

“Dah la tu Cab, Tak ada gunanya kau masih ingatkan orang yang dah hancurkan hati kau tu.. Sekarang dia dah bahagia dengan pakwe dia. Come On la, Bunga bukan sekuntum. Buat apa nak disusahkan. Tengok macam aku , Kalau satu dah pergi, cari yang lain pulak.” Kata jef Panggilan Acab kepada Dzafri. Jef lah yang selalu memberi semangat kepada Acab setelah perkara itu berlaku.

“ Kau lain Jef , Aku memang betul-betul sayang kat Zie tu.Dua tahun aku pendam perasaan kat dia taw. Kau ingat mudah ke nak lupa??? Kau tak apalah makwe keliling pinggang. Tapi ingat sikit, aku ni bukan jenis Playboy macam kau..” Sahut Acab yang selalu tak puas hati dengan kata-kata Jef.

“ ok aku mintak maaf. Eh , jom r. Dah pukul 11 malam ni, ko tak nak balik ke? “ Jef cube memujuk Acab

“ Kau balik lah dulu, Jap lagi aku balik. Nak kemaskan barang ini dulu “ kata Acab. Jef terus meninggalkan Acab sendirian.

Setelah sudah berkemas , Acab terus memandu Evo 3 untuk pulang ke rumah. Dalam hujan renyai-renyai sekali lagi fikirannya melayang memikirkan Zie atau Naziah , insan yang pernah bertakhta dihatinya suatu ketika dahulu.

Setelah kasih yang ditagih tak dapat singgah disudut hati Zie, Acab selalu termenung dan murung. Hanya Zie sahaja yang mampu mengubah sikap murung Acab tu. Setahun berkawan dengan Zie, Dari hari berganti minggu ,minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun. Acab dah menaruh perasaan nya terhadap Zie. Hanya Zie lah inspirasi hidupnya. Bukan mudah untuk menawan hati Zie.

“ Sampai bila kau nak pendam perasaan kau kat Zie tu?? Sampai Zie dah berkahwin dengan orang lain?? Nanti menyesal tak sudah kau Cab.” Kata Helmi, rakan satu kos dengan Acab semasa menuntut di Universiti dahulu. Selain Jef, Helmi juga rakan baik Acab.

“ Aku bukan tak nak luah. Tapi tunggu r masa yang sesuai “ acab bersuara.

“ Hahahahaha, tunggu sampai si Zie tu naik pelamin baru nak gitau?? Hmmm bapak aku bagitau, lelaki yang sejati adalah lelaki yang berani luahkan perasannya. Kau dah sayang Zie. Kau bukan main-main. So luahkan jela “ Bagitau Helmi setelah tengok Acab semenjak dua menjak asyik angau je…

“Acab dah angau kat budak Zie..hahahaha “ sampuk Afham.

“ nantilah aku bagitau dia “ kata Acab sambil mengambil bantal dan terus tidur.

Akhirnya Acab dah nekad untuk meluahkan perasaannya terhadap Zie. Dia terus menghantar SMS kepada Zie “ Zie, boleh tak saya nak jumpa awak kat Foodcourt pukul 8 malam ni ?? Kalau tak boleh tak apalah.. tq “

Zie yang mendapat SMS itu terus bersetuju dan mereka berjumpa di tempat yang dijanjikan pada malam itu.

“Ada apa Cab nak jumpa Zie ? MAcam urgent je…” Tanya Zie dengan nada risau.

“ Tak Ada pape , Cuma acab nak bagitau sesuatu kat Zie ..” JAwab Acab

“ Apa dia?? Bagitau lah.. takut-takut Zie boleh tolong. Xde ape2 yang urgent pun…….mungkin ape yang saya nak bagitau nie akan buat zie terdiam…….tapi saya harap zie dapat terima dengan hati yang terbuka……..”

Memdengar kata2 acab itu,zie terpaku kerana amat terkejut dan benak fikirannya berlegar-legar seribu persoalan yang tak dapat dirungkai…….

Dengan nada yang sayu dan penuh perasaan ingin tahu,zie bertanya “ada ape nie??????awak jangan buat saya mcm nie,takut tau awak buat macam nie.”

Macam nie zie,acab dengan nada yang tergagap2,,,,,,,,, “saya sebenar nya ada menaruh perasaan pada awak”acab terdiam begitu juga dengan zie…….

Acab menunggu jawapan daripada zie dengan penuh harapan……..

Zie terus berlalu tanpa satu perkataan pun……

Acab terkedu tanpa satu tindakan pun,dengan hati yang yang begitu sedih acab membawa diri berlalu dari tempat itu sambil memerhati zie yang kian hilang dari pandangan sayunya,,,,,Tika senja melabuhkankan layarnya..Terpancarlah warna keemasan..Dapat aku bayangkan jika engkau ada..Pasti suasana kan lebih bermakna..namun..sesuatu yang tak dapat dipastikan apa yang ada dibalik mentari itu… begitu juga dengan perasaan acab ketika ini, perasaannya berkeruan bagai ada satu angin yang berlalu pergi setelah acab meluahkan perasaannya tadi.

Zie menghempaskan badannya diatas tilam yang ampuk… setelah Acab meluahkan perasaan tadi.. Zie gelisah.. Gelisah kerana dia juga ada menaruh harapan kepada Acab namun hatinya kini dah berbelah bagi sama ada untuk Menentang hajat dan impian keluarganya atau menerima kasih Acab yang juga Inspirasi hatinya sebelum ini.

“kenapa dengan kau nie Zie? Pelik je aku tengok.” Tanay Vicky teman sebilik Zie.

“ Aku Okey je. Tapi tadi Acab ada bagitahu aku sesuatu” jawab Zie dengan tenang.

“ Acab bagitahu ape?? Ke Acab mekuahkan peasaan kat kau.. hehehe “ seloroh Vicky. Itu lah perangai Vicky yang memang suka mengusik orang.

“ye.. mamang tu yang dia bagitahu “ Jawab Zie acuh tak acuh. “ wah..nampaknya kawan aku ni dah berbalas cinta yang selama nie dia nak.. hahaha” seloroh Vicky lagi.

“Kau nie kan Vicky , tak pernah nak serius..aku seriuslah nie..bukan main-main “ marah Zie ..

Vicky terus bangun dan terus menuju ke Laptopnya untuk menyiapkan tugasan yang diberikan sambil membiarkan Zie terus melayang perasaannya. Zie tersenyum sendirian memikrkan luahan hati Acab tadi. Dia memang benar-benar sayangkan Acab namun, sudah menjadi adat keluarganya keluarga akan mencari bakal menantu. Itulah yang membuatkan Zie kini berada dalam dilemma sama ada ingin menerima Cinta acab ataupun melukai hati Acab yang sangat menaruh harapan yang menggunung. Tetapi Zie tidak sanggup untuk mengguris kembali hati Acab yang tercalar bagai dihiris sembilu yang tajam kerana perbuatan bekas kekasih Acab yang curang padanya. Dan semenjak itulah Acab menjadi Anti wanita. Zie mengetahui perkara ini melalui Jef. Jef telah memujuk Zie supaya menerima Acab dan jangan sesekali menolak kerana Tak mahu Acab kecewa buat kali kedua.

TO BE CONTINUE ……

(MAN.WITH.NO.CRY)

Sunday, September 19, 2010

INILAH KEHIDUPAN..

SaLaM sejahtera,…

Kehidupan amat penting bagi manusia termasuklah aku… Pelbagai cerita dapat dihasilkan daripda kehidupan kita,… Sudah menjadi lumrah adakalanya kita berada diatas dan adakalanya kita berada dibawah… bak kata orang Hidup ini umpama roda… Kesedihan dan kegembiraan dalam hidup mesti ditempuhi dengan reda kerana ini semua adalah ketentuan Illahi…

Bagi aku.. semua yang aku hadapi adalah dugaan dan ujian yang Allah berikan supaya kita sentiasa sedar akan tujuan kita berada di atas muka bumi ini…Adakalanya aku memperoleh kebahagiaan dan kegembiraan.. dan pernah juga hati aku ini merasai erti keperitan dan kesedihan.. Namun aku perlu hadapinya dengan tabah…

Bagi sesetengah manusia… kebahagiaan bersama teman hidup amat diharapkan hingga bila-bila namun.. Jodoh pertemuan…adalah urusan yang maha Esa… sekiranya perpisahan berlaku ditengah jalan… kita harus meredhainya.. mungkin tiada jodoh… dan mungkin juga ada hikmat disebalik perpisahan itu… biarkanlah kenangan kita bersama si dia berlalu bersama-sma angin syahdu…

Kita juga tidak boleh jadikan perpisahan itu sebagai penghapus semangat… kerana…mungkin bagi si dia.. perpisahan itu adalah satu rahmat.. hati manusia siapa yang boleh bace..hahahaha sedap sangat ayat aku..hehehe Oleh itu, aku berharap agar pembaca dapat mengetahui apa itu erti kehidupan yang sebenarnya…

Kita dianggap Berjaya sekiranya dapat menempuhi kehidupan ini dengan tenang dan sempurna…

Sekian.. wassalam..

Wednesday, September 15, 2010

BATCH 32 SESMA REUNION..

FRIENDSHIP IS LOVE WITH UNDERSTANDING

salam sejahtera..
pada hari raya keempat baru-baru nie... bersamaan dengan 13 September 2010... aku n member-member batch 32 SESMA 0509 telah berkumpul untuk mengadakan reunion kali pertama setelah setahun tak bersua....

AKU begitu teruja dengan semangat kekeluargaan yang ditunjukkan oleh member-member aku... hampir kesemua ahli batch 32 dapat menghadiri reunion kali ini... dan aku tidak berasa sia-sia dengan apa yang telah dirancangkan oleh aku selama ini.. mula-mula hanyalah gurauan u
ntuk diadakan reunion namun.. akhirnya ia menjadi satu perkara penting...
Berkampung di kg Atas Tol, kuala terengganu di rumah Faitz Aqira Nordin dengan pelbagai hidangan yang disediakan telah memeriahkan lagi suasana....Terima kasih kerana sudi menjadi tuan rumah untuk first reunion ini... Aku tak sangka.. semua kawan-kawan aku talh berubah wajah..hahahaha jauh daripada wajah di SESMA dahulu...hahahaha Dan ketika ditanya belajar dimana sekarang... macam-macam jawapan yang ada... Engineerlah, Pilot la,.. Arkitek... Cikgu... dan sebagainya... bangga jugak dengan kawan-kawan aku nie....hahaha
Akhir sekali.. aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada kawan-kawan yang telah menghadiri reunion kali ini... dan yang tidak dapat hadir,...
kita akan adakan majlis yang lebih grand lagi... sekian wasalam.... ini adalah gambar-gambar sekitar reunion,...

HARI MALAYSIA ( 16 SEPTEMBER.....)

salam sejahtera

aku rasa berbangga apabila dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia... kerana negara ini aman dan damai tanpa sebarang insiden yang tidak diingin berlaku.... 53 tahun nrgara Malaysia telah merdeka dan sekarang sedang meniti arus permodenan... aku sangat berbangga dengan Malysiaku,,,.
hari ini merupakan cuti umum bagi seluruh warganegara Malaysia semperna hari Malaysia pada 16 September... hari ini diberi cuti semperna memperingati hari gabungan semenanjung dan Sabah n Sarawak.... Tahniah di ucapkan kepada kabinet yang akhirnya mengisytiharkan 16 Sepetember sebagai hari bersejarah negara......

sekian...

Monday, September 13, 2010

HARI RAYA 2010

salam sejahtera/..

tiada apa yang ingin aku tulis kali ini.. hanya ingin berkongsi pengalaman mengenai hari raya aidilfitri 2010... raya aku tahun nie.. memang simple gile...hahahah baju raya ta ada.. pakai yang lame jew...ahahahaha dahlah time first rayaer tak ckup 2 family..memamng lain sangat..

ppada pagi rayer tu... selalunye memang bising ngan suara budak2 tapi tahun nie dah tak ada...huhuhuh time nk bergambar nga fimily pon dah xmacam dahulu.. tapi papepon.. aidilfitri tahun nie cukup bermakna buat aku.. sebab aku dapat jugak berya kat kampung halaman ...kesian kat kawan2 aku kat bintlulu...

tu je yang aku nk tulis kali ini..huhuhhu k r slam.. semoga berjumpalagi..

Friday, September 3, 2010

catatan hatiku

ermmm...
notim to say tonight..just ada macam-macam perasaan aku rase.. mule2 excited nk balik.. n then kecewa.. pahtu happy lak coz dapat kenakan kawan yang sambut bufday malam nie..hahahahaha

aku rase aku tak betul mana malam nie...hehehe entahlah...aku tak tahu jugak.... Esok maybe kitaorang akan keluar untuk ke tumbina..hehehehe tempat macam zoo jugak r..aku pom tak tahu.. lebih kurang dua ary lagi aku akan pulang tuk sambut raya kat Terengganu..hehehe happy giler..tapi last 2 minggu kat Terengganu kena balik kat UPMKB balik..tak apa,..aku pon enjoy duk kat sini.. apa yang aku nk tumpu lepas raya ini ialah final exam..hehehe excited ea..

Aku nk lupa kan dulu aboutkapel ni.. yup ada orang kata kapel ini dapat menaikkan semangat..mmg betul..but bagi aku ia melalaikan jugak..hehehe yela..top up slalu habis.... abis duit mak bapak lak.. exam entah kemana,,,,hahahaha sedap pulak ayat ni.. dulu bukan main ag..hahahahaha aku arap aku akan dapat tumpukan kat study lepas nie.. itu jew..hahahaha

Aku dapat sms dari kawan aku petang td... tanya.. knapa aku sejak dua tiga ary kebelakang ini selalu je badmood....hahahaha aku pon xthu kenapa jadi macam nie.. diorang akap lau dulu masuk kelas ada gak nk tegur sape-sape, buat joke n kenakan korang semua tapi skrang dah lain.. tegur pun tak..errrrmmmmm..to all my friend.. im sorry..bukan niat aku tuk tak layan korang..huhuhuhuh sorry sangat2.. fikiran aku kusut sikit...hahahahaha

Last sekali yang aku ingin tulis ialah nasihat kot kat rakan-rakan... kejarlah cita-cita untuk ibu bapa dahulu sebelum kejar cinta yang kita damba kan....lau dah berjaya baru cari..hihihi..

ingatlah..
NO WOMAN..DON'T CRY YA MAN..HAHAHAHAHAH

Wednesday, September 1, 2010

RAYA......

SALAM SEJAHTERA...

dalam masa 6 hari lagi aku akan pulang ke kampung halaman untuk menyambut hari raya aidilfitri bersama keluarga tersayang... Sungguh aku berasa gembira kerana akhirnya aku dapat juga beraya bersama mereka walaupun pada mulanya aku akan beraya di UPM kampus Bintulu ini....

Mungkin saya kelainan jika aku tak dapat beraya bersama mereka..hehehehe ada jugak kawan aku terpaksa melupakan hasrat mereka untuk beraya bersama keuarga kerana harga tiket yang hampir mencecah seribu ringgit... mungkin ini akan merugikan mereka jika mereka pulang.. kos terlalu tinggi..hehehe

ada juga yang perlu manjalankan komitmen mereka yang masih ada di bumi UPMKB ini. aku berharap agar mereka tidak bersedih sekiranya mereka tidak dapat pulang di pagi syawal yang mulia nanti..
sekian..

Ampun mmaf dipinta andai mempunyai kata-kata yang menyakitkan sepanjang aku kenal dengan kamu semua.......

Sunday, August 29, 2010

SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA ..



Salam sejahtera..

Satu hari lagi kita semua akan menyambutkan hari merdeka yang ke-53… Aku sebagai salah seorang warga Malaysia begitu bangga dapat menjadi rakyat disini.. mana tidaknya kita semua boleh hidup dengan aman dan bahagia dengan pelbagai kaum di tanah air kita sendiri..


Tidak ada apa yang aku nak tulis kat coretan kali ini.. Hanyalah nasihat kepada generasi akan datang supaya lebih menghayati apa itu erti kemerdekaan itu…huhuhuhu.. Macamlah aku hayati sangat..Kita menapai kemerdekaan selama 53 tahun.. begitu sekejap untuk dibandingkan dengan usia penjajah menjajah Negara kita ini… berates-ratus tahun kita dah berada dibawah cengkaman penjajah..Pelbagai jerit perih telah dilalu oleh nenek moyang kita.

Mereka telah merasai keperitan di bawah penjajah yang begitu kejam menyeksa kita. Mereka ditindas oleh tentera jepun yang tidak ada perikemanusiaan, komunis mendera rakyat kita dengan zalim sekali dan british juga telah menyekat kebebasan kita.. Namun,.. Akhirnya dengan adanya insane yang bersamangat berusaha untuk memcapai kemerdekaan.. Mereka sanggup berkorban jiwa raga semata-mata untuk mengembalikan matuah tanah air kita.

Semua ini adalah sejarah dan kita harus menghayatnya supaya perkara-perkara ini tak berulang lagi. Kita masih lagi dijajah walaupun sudah merdeka 53 tahun. Ya, kita dijajah melalui minda fikiran kita. Kita telah dijajah melalui ekonomi Negara kita. Tapi ini semua diluar pengetahuan kita kerana kita terlalu bangga dengan apa yang kita ada.. Oleh itu aku ingin nasihatkan kawan-kawan supaya hayatilah apa itu maksud kemerdekaan semua.. Akhir kata..selmat menyambut bulan kemerdekaan yang ke-53…

Thursday, August 19, 2010

SHE IS MY BEST FRIEND....


salam sejahtera

Ada satu ag nak kongsi kat korang..hehehe my best friend… ever n foerever..hak2.. yela.. aku skali dengan dia masa darjah 1 samapi darjah 4… macam2 ku kacaw dye..heheh aku kan nakal dulu.. taklah banyak sangat..hehehe aku slalu buat die menangis dulu..hehehe sampailah dia pindah skolah masa darjah 4..eh.. sia pindah skolah bukan sebab aku taw.. dia pindah sebab dia dapat mausk skolah pandai..hehehe tak lah macam aku ni ..tak pandai tapi nakal..heheh xrase sdih lagi mase tuh.. sebab aku mmg nakal..hehe tapi lau korang nk tahu.. name dia n kembar dia slalu aku ingat taw… kitaorang xberjumpa about 7 years… lame kan..hahah lau ad anak.. dah darjah satu dah taw.. lame x lame kitaorang xjumpa..hahaha….

Tapikan dengan kuasa Allah.. akhirnya aku kembali berjumpa dengan dia dkat Kem PLKN…hahaha tak sangka lah pulah dapat jumpa dengan orang yang slalu aku buat dia menangis masa dulu2…hehehehe tapi mase kat PLKN kita orang tak pun bertegur sapa..malu kot coz lame dah xjumpa.. dulu pun kecik2 lagi mase jumpa..hahah sekarang dah besar.. muka pond ah berubah,..hahaha…. 3 bulan ada kat PLKn.. perkataan yang pernah kami sembang “ wa, sombong r ko …”heheh 2 jela.. last2 lpas PLKN.. dia mintak no aku nga kawan dia… dapatla…

Lepas dia mintak nombor aku tu..kita orang saling kontek mengontek..haha( rosak bahasa melayu aku)..hehehe dia ingatkan kembali apa yang pernah aku buat kat dia n kembar dia dulu..hehe mcam2 dia cerita.. ingat lagi di pasal2 semua tu.. simpan dendam ke??hehehe…. tapi dia cakap dia tak pernah simpan dendam kat aku pasal zaman dulu-dulu..(selamat aku..) hahaha… dialah sahabat aku yang paling memahami aku.. segala maslah aku.. aku luah kat dia…hehe aku xpnah terasa dengan kata-kata dia.. aku pon tak tahu knape..huhuhu lau nga orang ada lah jugak trase..tp nga dia xpon..haha….

Ada satu ketika semasa UPU diumumkan… aku dapat sambung pengajian dalam Diploma Pertanian kat UPM.. mula aku ingatkan kat serdang…smangat giler nak pergi sebab mase tu.. tawaran nk jadi cikgu tak dapat..hehehe adalah satu hari tuh.. aku tak tahu takdir or kebetulan… kawan baik aku nie.. col aku.. ni dialog aku..

Dia : mir , ko dpat UPM ke???

Aku : Yup.. aku dapat UPM..

Dia : Ko nk pergi tak?? Jauh tuh wes.. Sarawak tu..huhu

Aku : aik.. Sarawak ke?? Bukan serdang?? Ko bia btol..

Dia : Yela.. ayah aku gtaw.. lau program diploma UPM semuanya kat UPM kampus Bintulu..

Aku : owh.. dah ko dpat ane??

Dia : UPM kampus Buntulu.. same nga ko…

Inilah yang aku cakapkan kebetulan atau takdir???huhuhu dahlah PLKN same.. masuk U pon same.. nanti kerja bersma kot..hak3…. dia amik kos kejuruteraan pertanian n aku diploma pertanian.. xmungkinlah kerja bersma..hahaha tpi laud ah takdir nk buat camne kan…hehehe..

Akhirnya dia memberitahu aku… kalau aku xpergi.. mak bapak dia x kasi dia pergi UPMKB..huhuhu aku pun cakap balik..apelak kaitan nga akunye…hehehe… last2 kitaorang pond ah setuju untuk sama-sama mengejar impian di UPM kampus Bintulu Sarawak…

To be continued…