Friday, December 26, 2008

KENANGAN SELAMANYA…

Salam sejahtera…
Hari ini genaplah 4 tahun kejadian yang tidak disangka-sankga oleh semua penduduk di Asia Tenggara ini. Kejadian Tsunami pada 26 Disember 2004 telah meragutnyakan ratusan nyawa dibeberapa buah negara termasuk tanah air kita Malaysia. Kejadian ini berlaku akibat gegaran gempa bumi sekuat 9.6 pada skala Ritcer di Lautan Hindi perairan Acheh itu.

Pejam celik pejam celik kini sudah empat tahun peristiwa hitam itu berlaku. Adakah ini semua pembalasan daripada Allah S.W.T kepada umatnya yang lalai dan leka? Ada yang mengatakan sebelum Tsunami melanda, satu Pesta Seks telah diadakan di Pantai Acheh. Pantai sekitar Phuket juga habis musnah ditelan Ombak besar setinggi 12 meter. Panati ini sering dikaitkan dengan pesta-pesta liar yang selalu dilakukan disitu. Mungkin benarlah kejadian Tsunami ini adalah pembalasan daripada Tuhan Yang maha Esa kepada umatnya. Kawasan Acheh ibarat bagai padang jarak padang tekukur seperti padang pasir yang tiada pokok di Gurun Sahara.

Apa yang menghairankan semua masjid di kawasan yang terlibat di Acheh, Phuket dan negera yang terlibat tidak musnah sama sekali. Tiada sikit pun kesan masjid itu rosak dilanda Tsunami sedangkan rumah disekitarnya ranap menyembah bumi. Ada ulama yang terselamat berkata, Ombar besar itu terbelah dua apabila ia melalui kawasan masjid ini. Ini merupakan satu keajaiban dan kekuasaan Allah di bumi ini.

Oleh itu, Muslim di dunia ini perlulah muhasabah diri bagi mendapat keredhaan Allah S.W.T. Allah akan merahmati doa orang Islam yang hampir kepadanya. Sekiranya kita melupai sejarah hitam yang berlaku pada 26 Disember 2004 tidak mustahillah ianya akan berulang kembali. Jadi insaflah dan berpesan-pesanlah kepada Muslim..
SEKIAN

No comments: