Monday, December 15, 2008

SALAH SIAPA???

SALAM

Tanggal 6 Disember 2008 satu sejarah hitam melanda negara apabila 14 buah banglo mewah di Bukit Antarabangsa ranap ditengelamkan tanah. Tragedi yang berlaku pada pukul 6 pagi ini menyaksikan 4 orang maut dan sebahagian cedera. Tragedi ini telah mengingatkan kembali kepada kita tentang tragedy Disember 1993 apabila satu blok Hinghland Tower runtuh menyembah bumi menyaksikan kita kehilangan banyak nyawa. Sebelum tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Dua kes telah belaku dalam masa tidak sampai 3 minngu dimana sebuah banglo milik jurutera Syarikat Penerbangan Firefly runtuh selepas bukit kira-kira 300 meter runtuh tiba-tiba. Kejadian ini telah mengorban 2 nyawa adik-beradik. Dua hari selapas itu, Dinding konkrit di tepi bangunan CIMB bank runtuh menghancurkan 14 buah kereta. Tiga kejadian ini telah membuka banyak banyak pihak. Siapakah yang harus dipersalahkan?

Adakah pihak kontraktor yang harus dipersalahkan? Bagi saya mereka hanya menjalankan tugas mereka selepas diluluskan oleh kerajaan. Atau pihak kerajaan harus mengaku ini kesalahan meraka? Selepas kejadian di Highland Towers 15 tahun lalu, Satu peraturan telah dikeluarkan dimana sebarang projek dilereng bukit 35 darjah tidak akan diluluskan tetapi semakin tahun semakin kurang penguatkuasaannya. Masih saya ingat ketika saya berumur 3 tahun, projek di Lereng bukit dekat Ulu Kelang tiada kelihatan, Tetapi selepas saya hadir tahun lepas ke Kota Raya itu kelihatan banyak bangunan tinggi dan bangl;o mewah tumbuh di situ. Dimanakah peraturan yang telah ditetapkan dulu?

Dewan Negara telah mempersetujui untuk tidak membenarkan sebarang projek di lereng bukit 35 darjah. Adakah peraturan ini sekadar peraturan? Adakah sejarah lama akan berulang 15 tahun akan datang? Saya berharap agar pihak yang bertanggunjawab dapat menyelesaikan segala masalah dengan elok. Saya berharap agar pihak tertentu bersikap “Bagai Menarik Rambut Dalam Tepung” dalam masalah ini.

Sekian

No comments: