Sunday, December 7, 2008

SAINGAN BERMULA

Salam sejahtera…

Bermula 5 Disember 2008, Kejohanan Bola Sepak Piala Suzuki AFF sudah bermula di dua vanue berasingan iaitu di Jakarta, Indonesia dan Phuket, Thailand. Kejohanan yang dulunya dikenali sebagai Piala Tiger itu disertai oleh lapan Negara Asia Tenggara. Singapura, Vietnam, Kemboja, Malaysia, Indonesia, Laos, Thailand dan Myanmar.

Dengan ini, saingan Malaysia untuk membaiki ranking dunia bermula. Selain itu, Kejohanan ini juga akan menentukan nasib jurulatih Kebangssan B. Sathiananthan untuk terus kekal di posisi itu atau tidak. Sathia menyenaraikan pemain senior dan muda yakin mereka akan menjadi pasukan pencabar kepada musuh tradisi Thailand dan Vietnam. Pada perlawan pembukaan hari ini, Malaysia akan bertemu pasukan dari Laos yang meneyenaraikan 7 orang pemain yang beraksi di Sukan Sea Korat lalu.

Mampukah Malaysia menewaskan Laos? Persoalan ini memang diangap remeh bagi pemain dan penyokong Negara. Tetapi kita tidak mahu diaibkan oleh pasukan kerdil itu seperti yang berlaku pada Sukan Sea 1997 tidak lagi berulang. Oleh itu, Sathia mahu anak buahnya berusaha untuk mengekang sebarang gerakan oleh pasukan lawan. Tiada yang mustahil dalam bola sepak. Bola itu bulat, apa-apa boleh jadi. Selain Laos, Malaysia akan menentang Musuh tradisi Thailand dan Juara Bola Sepak Merdeka 2008, Vietnam.

Skuad Negara perlu bangkit dari lena untuk memikat penyokong Negara bagi terus menyokong skuad Negara. Prestasi skuad Negara kebalakangan ini amat merungsingkan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM). Kami penokong Malaysia berharap agar Malaysia mampu menjulang Piala Suzuki AFF buat kali pertama pada tahun ini.

KUMPULAN A KUMPULAN B

1. SINGAPURA 1 MALAYSIA
2. INDONESIA 2. THAILAND
3. MYANMAR 3. VIETNAM
4. KEMBOJA 4. LAOS

1 comment:

Nur Amira Syabihah said...

abby merepek ape mila????
aby x kenal pun mila..!!