Wednesday, December 10, 2008

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Salam sejahtera…

Setelah sekian lama tidak bersua akhirnya saya berkesempatan untuk menulis dalam blog ini kembali. Kehilangan saya beberapa hari sebelum ini kerana pulang ke kampung untuk manyambut hari raya aidiladha.

Setiap kali tiba 10 Zulhijjah, Seluruh umat Islam di dunia ini akan menyambut hari raya aidiladha atau lebih dikenali dengan hari raya korban bagi penduduk di Malaysia. Selepas solat sunat aidiladha umat Islam akan menyembelih binatang peliharaan seperti lembu, kambing atau unta. Hari kebesaran ini disambut bagi memperingati pengorbanan Nabi Ibrahin A.s yang sanggup menyembelih anaknya Ismail setelah didatangi mimi yang menyuruh Ibrahim berbuat demikian.

Baru-baru ini, saya sempat melihat bagaimana ibadat korban ini dilakukan. Kita perlu berkorban walaupun sedikit untuk fakir miskin yang memerlukannya. Sebelum ibadat meyembelih dilakukan takbir raya akan dilaungkan sebanyak tiga kali. Memang menyedihkan semasa melihat binatang peliharaan yang akan disembelih. Namun, Seruan Allah amat penting bagi Umat Islam. Walaupun hari raya aidiladha tidak semeriah hari raya aidilfitri namun ia mempunyai makna yang tersendiri. Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha.

Sekian

No comments: