Friday, December 12, 2008

TIADA PENGGANTI

SALAM SEJAHTERA

Berkawan biar beribu. Mungkin anda semua sering mendengar pepatah melayu ini. Ketika duduk berehat petang tadi saya terlintas difikiran saya bagaimana sekiranya saya tidak mempunyai kawan seumur hidup saya. Mungkin hidup saya akan sunyi dan sepi. Memang benarlah kata orang dulu-dulu, Berkawan biar beribu kerana setiap kawan mempunyai karenah yang berbeza. Bak kata pepatah melayu, Banyak udang, Banyak garam, Banyak orang, banyak ragam.


Saya bersyukur kerana saya mempunyai kawan yang sudi berkawan dengan saya. Istilah kawan ialah orang yang sentiasa berada disisi dan sudi mendengar segala masalah yang kita hadapi. Saya mempunyai sorang kawan yang amat memahami perasaan saya sebagai lelaki dan pelajar. Walaupun dia adalah kaum hawa tetapi dia memahami isi hati saya. Syukur, dia selalu memberi semangat dan dorongan serta nasihat yang berguna kepada saya. Kami berdua boleh diibaratkan sebagai “ TEMAN TAPI MESRA”


Walapun ada kawan sekolah yang sering mengusik bahawa kami berdua adalah pasang kekasih yang secocok tetapi kami tidak lebih dari seorang kawan yang sangat rapat dan saya menganggap dia macam adik-beradik saya sendiri. Kami tahu gurauan itu boleh mengeratkan persahabatan saya dengan dia. Dia selau menasihati saya sekiranya saya da melangar peraturan sekolah atau berkelakuan yang tidak baik. Dia jugalah yang memberi semangat dan dorongan kepada saya untuk terus berusaha dalam meningkatkan prestasi dalam pelajaran. Kami berdua sentiasa saling menasihatai anatara satu sama lain. Adakalanya dialah yang selalu membuatkan saya sentiasa gembira dengan gurauan mesra sebagai seorang sahabat yang sejati.

Ada pernah sekali saya bergaduh dengannya akibat gurauan saya yang berlebihan. Hampir 3 mingu kami tidak bertegur sapa. Dikala inilah saya merasa amat sunyi tanpa gurauan darinya dan sekaranglah baru saya sedar bahawa kita semua memerlukan kawan untuk meneruskan perjalanan hidup yang jauh ini. Ketiadaanya selama 3 minggu akibat perbuatan bodoh saya telah membuatkan saya menyesal. Betullah kata orang “ Hargailah teman ketika dia berada disisi kerana kita akan terasa kehilangan bila dia tiada disisi”. Kata-kata inilah saya pegang hinga ke hari ini. Selepas itu saya kembali berbaik dengannya dan selepas itu juga keriangan saya kembali terpacar di hati ini.



Alhamdulillah kerana hingga hari ini dia masih lagi menjadi kawan yang palin rapat dengan saya. Sudi berkongsi segala suka duka dengan saya. Saya ingin mengingatkan kepada semua rakan dalah segalanya selepas kelurga. Pilihlah rakan yang boleh memberi kita sinar keimanan kepada kita. Dialah juga yang telah mengubah hidup saya. Saya gembira kerana dapat bersamanya. Bagiku orang lain boleh mengantikan tempatnya. Dia yang saya maksudkan ialah NUR AFIFAH BT MOHAMAD

SEKIAN

5 comments:

~musytaquljannah~ said...

eleh..
jiwang lebih...
isk3..insaf3..^^

norfiefah said...

tibe2 rse nk nangis bce blik entry nih.. mekaseh2.. tp lucu pom ade.. hehe.. org bru stat wt blog eh.. haha!

amirr... said...

hahaha... ngader lah semek nih..
nway.. welcome to dunia blog nie..hak3.....

norfiefah said...

hahaha! tukor r gambor org hom.. udohhhh! haha! zaman xmatured lg hom.. hehe

amirr... said...

mim alip las... malas tukor...hak3...