Wednesday, February 2, 2011

TEMAN OR Sahabat SEJATI ????



Dalam kesunyian di petang yang hening ini.... Kedengaran berdas-das bunyi mercun daripada kawasan perumahan yang berdekatan.... Kemeriahan sambutan tahun baru cina di sini memang meriah... Aku tak nafikan iainya meriah sebab majoriti penduduk di Bandar Bintulu, sarawak ini ialah cina.. Tapi apa yang aku lihat,,.. Ianya meriah kerana semua kaum akan bersama-sama meraikannya.. satu budaya yang hanya ada Di Malaysia jew aku rase..

Hari nie dah masuk hari kedua aku kesunyian tanpe roomates ku...huhuhu Aku harap dia seronok sekarang di Miri.. semoga perjalannya selamat pergi dan balik... Hari nie juga aku dah menonton satu movie yang dianggap bermakna jugak.... 3 IDIOTS.. Mungkin anda semua dah menonton filem tu... Yup.. bagi aku lah... citer banyak sangat2 pengajaran yang dapat kita perolehi...
Aku dah dua kali menonton citer nie hari nie... Bukan sebab heroin dia cantik.. Tapi pengajaran dan teladan yang aku perolehi banyak... PERSAHABATAN... itulah mungkin yang ingin disampaikan oleh direktor atau penerbit filem nie...

Memang benar.. Nilai persahabatan amat besar dalam hidup setiap manusia... tapi untuk mencari seorang sahabat yang benar-benar sejati amat lah sukar.. Aku rase.. Dalam Blog aku nie.. banyak aku ceritakan pasal persahabatan kot.. aku rase sebab aku tulis begitu banyak tentang persahabatan nie sebab aku tahu... Nilai sesebuah persahabatan amat besar nilainya selain daripada Ibu Bapa...
Dalam sejuta sahabat yang kita kenal dalam dunia nie.. sama ada satu sekolah, satu U ataupun kita kenal melalui Facebook or tweeter... Mungkin hanya satu orang sahaja yang betul2 memahami jiwa kita mahupun memahami keluarga kita... Memang amat sukar untuk mencari teman yang sanggup berkorban apa sahaja untuk kita... ermmm.... Apa yang pernah aku lalui la... Pabila seorang kawan yang aku anggap dia kawan sejati tidak lagi mempedulikan aku ... Mase tulah aku baru aku kenal siapa kawan aku...hahaha bengom jugak citer aku nieyh...hahaha

Mempunyai satu sahabat sejati lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri
Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang sangat indah.

Persahabatan sering sahaja menjelmakan kita dengan halangan, tetapi persahabatan sejati mampu mengatasi halangan itu... Persahabatan tidak terjalin secara sendri tetapi memerlukan masa yang panjang seperti besi menajamkan besi, demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya..

Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihiburkan, disakiti, diperhatikan, dikecewakan, diabaikan, dibantu mahupun ditolak, namun semua ini semua ini dilakukan bukan untuk membenci ataupun menyisihkan sahabat..... Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan tetapi kerana kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya.

Seorang sahabat takkan menyimpan pukulan dengan senyuman tetapi akan menyatakan apa yang amat menyakitkan dengan tujuan sahabatnya mahu berubah.

Proses dari teman menjadi sahabat amat memerlukan usaha pemeliharaan dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita memerlukan bantuan... Dan dari situlah barulah kita memiliki motivasi mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih dari orang lain, tetapi justru ia berinisiatif memberikan dan mewujudkan apa yang dibutuhkan oleh sahabatnya.
Kerinduannya adalah menjadi bagian dari kehidupan sahabatnya, karena tidak ada persahabatan yang diawali dengan sikap ego.

Semua orang pasti memerlukan sahabat sejati, namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur kerrna dikhianati sahabatnya.

Ingatlah bila terakhir kali anda berada dalam kesulitan. Siapa yang berada di samping anda ???
Siapa yang mengasihi anda saat anda merasa tidak dicintai ??
Siapa yang ingin bersama anda saat anda tak mampu memberikan apa-apa ??

MEREKALAH SAHABAT ANDA

Hargai dan peliharalah selalu persahabatan anda dengan mereka.

** Dalam masa kejayaan, teman-teman mengenal kita. Dalam kesengsaraan, kita mengenal teman-teman kita **

2 comments:

nvckl;kjh said...
This comment has been removed by the author.
nvckl;kjh said...
This comment has been removed by the author.