Wednesday, February 2, 2011

"Teman","Sahabat", "Kawan"



Tiga perkataan yang sama daripada maksudnya tapi berbeza daripada istilahnya,...
Memang dulu aku pon tak pernah nak ambik tahu pasal maknanya... Sampailah satu hari aku mengetahui bahawa iainya sangat berbeza... Pernah satu ketika aku bertanya maksud Teman, Sahabat dan kawan kepada kawan-kawanku... Dan jawapanyang aku terima ialah.. Ejaan dan sebutan dia yang lain... hahaha kadangkala ianya bolehmembuatkan kita ditertawa kerana menanyakan soalan yang sebegitu.. But for me... Ketiga-tiga ni mempunyai maksud yang berbeza sekali...
Kawan... satu istilah yang sangat biasa kita dengar.. kebiasaanya kawan ini ditujukan kepada orang yang kita kenali... Contohnya kawan yang baru kita jumpa kata FB or tweeter.. tak pun seseorang yang kita kenali di majlis-majlis macam majlis harijadi kew,, kat pasar malam kew.. itulah bagi aku....
Maksud TEMAN bagiku ialah seseorang yang boleh kita berkongsi sesuatu dengannya.. contohnya... Kita boleh berkongsi suka dan suka dengan nya.... Dia sudi mendengar segala permasalahan kita... Teman juga ialah seseorang yang lebih rapat daripada kawan.. Mungkin juga sahabat ini mampu memahami akan erti sahabat.. pernah tak kita dengar pepatah.. TEMAN MAKAN TEMAN?? tak ada kan?? Sebaliknya hanya yang kita dengar ialah KAWAN MAKAN KAWAN ... ini bermakna istilah kawan itu ialah tak seakrab hubungan dengan seorang TEMAN.. SAHABAT IALAH TEMAN, TETAPI TAMAN BUKANNYA SAHABAT

SAHABAT bagiku pula ialah seseorang yang mampu memahami dan mendalami apa jua perasaan kita... Sahabat juga akan sentiasa berada disisi kita tidak kira masa.. Sahabat akan bersama kita dalam semua situasi sama ada sedih.. Sahabat ini mempunyai nilai yang amat tinggi... Mereka mampu mendalami setiap apa yang kita rasakan...huhuhh Jika kita lihatlah.. Pada zaman rasulullah dahulu menggunakan sahabat ini bermakna sahabat itu amat bernilai.... Mungkin pada zaman sekarang nie amat susah nak mencari seorang sahabat...

Aku rasa inilah perbezaan daripada tiga perkataan nie.. aku pun tak berapa pasti.. hanya ini yang aku dapat maksudkannya... kerana aku bukanlah ahli falsafah yang agung,, sebaliknya aku hanya insan yang kerdil di muka bumi ini...



No comments: